#skolepral! Hvad fik jeg ud af det?

#skolepral

I sidste uge deltog jeg i et initiativ fra edu21 som hed #skolepral. Det gik i alt sin enkelthed ud på at vi lærer skulle fortælle hvor dygtige vi er. Jeg syntes det var fantastisk af to grunde: Lærerfaget har virkelig brug for at blive talt op i Danmark og vi har brug for en debat om hvordan vi gør det.

Lykkes det så? Naa – det var nok optimistisk at fikse på en uge, men som @matiaspoulsen skrev på Twitter @edu21dk ingen af os kan ændre alting til det vi gerne vil, men vi kan lave små eksperimenter, der måske kan pege på nogle mulige veje.” Og det er netop her humlen ligger, for vi behøves ikke at revolutionere befolkningens opfattelse af lærerfaget på en gang, men så længe vi prøver og kæmper, skal det nok lykkes lidt af gangen.

Initiativet skabte en del debat både på Twitter, men især også på folkeskolen.dk hvor det mødte overraskende meget modstand. Der var en bekymring for, at nogle ville udnytte #skolepral til at fortælle, at skolereformen fungerede. Må indrømme jeg mener, er man frisk nok til at prale, så har man heller ingen problemer med at stille sig op og sige “det her lykkes ikke på grund af jer. Det her lykkes på trods af jer!” Så det er ikke en bekymring jeg deler.

Nogen mente at man som lærer ikke måtte/kunne/burde prale og at det var forældre, elever, ledelse og politikernes opgave. Jeg er til dels enig i den betragtning, men jeg er også opvokset med, at hvis jeg vil have noget ændret skal jeg gøre det selv. Det nytter ikke noget at sidde med armene over kors og sige “er der ikke snart nogen der gør noget?” Faktum er at lærerfaget i Danmark har et dårligt ry og der er ikke nogen der aktivt gør noget for at lave det om. Det eneste vi kan, er selv at gøre noget og det mener jeg bestemt vi skal! Er #skolepral vejen frem? Det er ikke sikkert, men det er hvertfald et eksperiment der måske kan vise os vejen.

En anden lidt pudsig retning debatten tog var omkring selve ordet pral. Nogle mente at det kunne blive opfattet negativt og provokerende, og derved få den modsatte effekt af det der var tiltænkt. Kan godt se, det kan opfattes provokerende, men der skal man også forstå vi lever i en verden i dag, hvor der er så meget der tager vores opmærksomhed hele tiden, at det SKAL være provokerende for at blive fanget, så personligt mener jeg, det er et super godt ordvalg.

Nå men når det nu ikke lykkes at ændre Danmarks generelle befolknings holdning til til lærefaget på en uge, var det så spild af tid? Det endte faktisk for mig med, at blive utroligt udviklende rent personligt. Da Josefine fra @edu21 taggede mig og jeg skyndte mig, at proklamere på de sociale medier, at jeg ville ligge et #skolepral opslag op hver dag i hele ugen, må indrømme, der sneg sig en lille bekymring op i mig, om jeg faktisk havde noget at prale af hver eneste dag, i en hel almindelig uge. Det var især vigtigt for mig, at ikke lave noget specielt, men bevise vi har masser at prale af i vores hverdag. Jeg kom dog stadig i tvivl og blev en smule nervøs for hvad jeg havde rodet mig ud i. Det gjorde at jeg blev meget opmærksom på de gode historier i min hverdag og det viste sig, der var rigtig mange af dem. Faktisk var det største problem at vælge dagens historie, for der var simpelthen så mange at vælge imellem. Jeg havde inden ugen gik igang lavet en lille plan i hovedet om hvilke forløb jeg skulle prale om, men det endte med at jeg lagde nogle helt andre situationer op, end det jeg havde forestillet mig. Det var fedt! Det gav en super energi, for jeg gik hele tiden at tænkte på alle de fantastiske ting der hele tiden skete, som jeg ellers tog forgivet. Jeg tror jeg har fået dobbelt så mange ideer til undervisningen den uge, end hvad jeg plejer. Så hvis du går og er lidt nede og syntes det hele er op af bakke, kan jeg varmt anbefale denne øvelse. For min skyld behøves du ikke at udbasunere det hele på facebook, jeg tror det har fuldstændig samme effekt, hvis du skriver det i en lille bog og så gemmer den i skuffen bagefter.

Det var super sjovt at være en del af, men det var også vigtigt både for debatten og for dem der deltog, for det var der faktisk end del der gjorde. Kan andbefale at man tjekker det ud på #skolepral.  Jeg fik også chancen for at lege lidt med snapchat, som jeg havde gået længe og tænkt på hvordan man kunne bruge i undervisningen. Så alt i alt en win win situation. Og mon ikke der stadig vil snige sig et #skolepral opslag ind engang imellem. 😉

Facebook Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *