En skærmoptager er et fremragende værktøj, som oftest bliver brugt til at forklare forskellige funktioner i en app eller lignende.
Men det er faktisk også et glimrende værktøj for undervisere, til at give feedback på opgaver med.
En skærmoptager er, ja som navnet hentyder, et program der optager det du laver på skærmen.
Der findes et hav af skærmoptagere derude.
Skoletube har faktisk hele 3 skærmoptagere.
Screencastify, som er super godt hvis du bruger Chrome browser, da den kan ligge som en udvidelse oppe i højre hjørne. Hvilket gør, at den er meget let tilgængelig.
Screencast-o-Matic, hvis du bruger en anden browser end Chrome, eksempelvis Edge, Firefox eller Safari.
Og så har WeVideo faktisk også en skærmoptager funktion. Selvom WeVideo ikke er en dedikeret skærmoptager, så kan det være praktisk at bruge den, hvis skærmoptagelsen skal være en del af en video med forskellige elementer.
Hvordan bruger man det så til feedback?
Helt enkelt optager du simpelthen skærmen, mens du gennemgår elevens opgave.
Med skoletube, kan du nemt og sikkert dele feedbacken med dine elever.
Tips til skærmoptagelses feedback.
- Sæt webcam til så eleven kan se dig. Det giver en mulighed for at aflæse dig bedre, som man normalt ville gøre, ved en almindelig mundtlig feedback.
- Lav kun onetake. Det er meningen det skal være hurtigt, så vær ikke bange for at sige øhh eller noget forkert. Hvis du gør det, så retter du det bare med det samme, som du ville gøre ved en almindelig mundtlig feedback. Det gør dig også mere menneskelig, i forhold til din relationen til den enkelte elev.
- Tag et headset på, så lyden er så tydelig som muligt. (De der hørte med din telefon er fine)
Hvad kan skærmoptagelses feedback?
Individuel mundtlig feedback er altid det bedste, da eleven kan bedre aflæse dig og du kan rette ind og forklare når du oplever at de ikke forstår din feedback.
Men der er desværre sjældent tid til en så grundig feedback til hver enkelt elev, så derfor oplever jeg tit at feedbacken bliver skriftlig. Den skriftlige feedback er hurtig da man kan lave standard sætninger og det er noget mere fleksibelt for underviseren, da de kan lave det om eftermiddagen i deres forberedelsestid. Den bliver dog hurtig upersonlig og tekst kan nemt misforstås.
Så det næstbedste for mig, er helt klart feedback via skærmoptagelse.
Med lidt øvelse, endte jeg personligt med at bruge lige så kort tid på skærmoptagelserne, som på den skriftlige feedback. Fordelen var dog, at det var nemmere for mig at forklare hvad jeg mente, samtidig kunne jeg lynhurtigt vise et eksempel på hvordan det kunne se ud i stedet. Med webcam funktionen, oplevede jeg også at eleverne følte at feedbacken var mere personlig og jeg havde generelt mindre spørgsmål til feedbacken efterfølgende.
Især for ordblinde elever, var denne type feedback helt perfekt til.
Jeg har givet feedback på denne måde i mange år, det kan klart anbefales.
Giv det et skud, du vil ikke fortryde.