Spalter i Google Docs

OPDATERING!

Det er nu muligt at lave spalter uden Ninja tricks, som jeg beskriver nedenfor.

Se videoen for hvordan du gør her:

 

Google Docs mangler den der lille fine knap hvor man kan lave spalter som i Word. Men det er nu ikke umuligt at lave spalter i docs. Her kommer der en lille guide til hvordan du gør det via en tabel.

Indsæt en tabel med kun en række ned og så 2 eller 3 hen, alt efter hvor mange spalter du vil have.


Screenshot 2016-02-19 at 13.16.20Untitled GIF (1)

Herefter kan du udfylde rammen så den fylder hele siden og så farve den hvid

Screenshot 2016-02-19 at 13.23.01

Så kan du skrive i spalter.

Det har selvfølgelig den ulempe at du selv skal skifte over i den næste spalte når du er nederst på siden, da den ellers bare skriver videre i samme spalte på næste side.

Når en kollega/elev kommer og spørger mig om spalter og orddeling i docs, vil jeg gerne vise dem disse små tricks. Men syntes ærlig talt det giver mere mening, at bruge et program der er lavet til artikler, som foreksembel Lucidpress. Her er der hurtige skabeloner eleverne nemt kan bruge og så kan de lave artikler der faktisk ser ud som de gør i rigtige magasiner og aviser. De bliver meget flottere end man kan lave dem i word eller docs.

Det bliver bare sjovere både for eleven og læren. Og ja man må godt bruge sådanne tredje parts programmer til afgangsprøven nu 🙂

 

Facebook Comments