Inden sommerferien kom vores læsevejleder med en udfordring. Hun har altid lavet en læse konkurrence hen over sommerferien for, at få eleverne til at læse imens de har ferie, men de sidste par år har deltagelse antallet desværre været ret lavt og det var hun jo noget træt af.
Hun kom til mig med en idé om, at de kunne dyste indbyrdes og følge med i det i ferien. Istedet for at læse en masse sider og så bare håbe på at det var nok til at vinde når ferien var slut.
Jeg kunne så fortælle med et blink i øjet, at hun sådan set var ved at gamificer hendes konkurrence. Gamificering sådan i korte træk går ud på, at man tager elementerne fra spillenes verden og putter det ind i sin undervisning eller læsekonkurrence i det her tilfælde.
Formen var ret simpel, der skulle være 4 spillere på et hold som så dystede imod hinanden i læste antal sider hen over sommerferien. Der hvor det blev lidt teknisk udfordrende var, at de helst skulle kunne følge med i hvor langt de var i forhold til hinanden.
Det løste vi ved at lave et Google regneark som blev delt imellem de 4 spillere. Det er ret simpelt med 4 søjler til at skrive ind i og en graf der illustrere hvor langt de er i forhold til hinanden. Det kræver ikke meget regnearks erfaring før man kan lave det. I får selvfølgelig også lige skabelonene, så kan i selv lave en kopi, hvis i vil prøve det af.
Klik på billedet for at komme ind på skabelonen.
Dette kan også sagtens laves i Excel online, der må I bare selv lave en skabelon. 😉
Den svære del var at få arkene ud til deltagerne, her valgte jeg nok den absolut mest besværgelige måde. Jeg lavede selv alle arkene til de enkle hold og så sendte jeg mails rundt til hver enkel deltager med et link til deres ark. Det var et kæmpe arbejde, der skal jeg finde en bedre løsning.
En løsning kunne være at ligge skabelonen ud på Classroom og så lade de enkle hold selv oprette det. Det vil jeg skyde på, at de godt kan finde ud fra 5-6 klasse og opefter.
En lille bonus feature er, at vi som lærer også kunne følge med i hvordan det gik med de enkle hold og det var ret sjovt.
Konkurrencen var en stor succes og næsten hele skolen deltog.
En af de ting vi kunne se der var et problem, var hvis hvis deltageren ikke var helt jævnbyrdige, så mistede vi dem der var bagefter og dem der var foran satte også farten ned.
Læren i klassen kan selvfølgelige lave jævnbyrdige hold, men jeg syntes det er vigtigt det er frivilligt, så det er lysten der styrer værket. så derfor mener jeg de selv skal have lov til, at bestemme så meget som muligt. Derfor kan man som lærer jo godt komme med forslag.
En anden løsning kunne være, at lave achievements, som også helt er i gamifications ånd. Det kunne foreksembel være, når du har læst 100 sider så får du titlen som superlæser, 250 sider monsterlæser, 500 crazy super viking læser osv. det skal helst være sådan at de først popper op når man rammer siderne. Det kunne evt. løses via en hjemmelavet add on til regnearket. Hvis der er nogen der har nogle bedre forslag, så kom gerne med dem.
Dette skulle gerne give et element mere end selve konkurrencen om spilleren imellem, så selvom man er håbløst bagefter, har man stadig noget og kæmpe for.
Jeg har heldigvis helt til næste sommerferie til, at løse de udfordringer og jeg skal selvfølgelig nok dele dem når det lykkes.