I sidste uge lagde jeg små glimt op fra et matematikforløb jeg havde lavet til mine elever.
Der blev spurgt efter forløbet, men det var desværre ikke noget jeg lige havde i et forkromet dokument, så andre kunne forstå det (det har jeg sjældent med mine forløb).
Derfor kommer det her så alle kan få glæde af det 🙂
Forløbet omhandler rumlige figurer og er tiltænkt til 7.-9. årgange.
Det består af 3 dele.
- Historien
- Design
- Udførelse
1. Historien
Historien omkring opgaven er følgende:
Jeg har opfundet den perfekte smagskombination i mellem sodavand og chips, men jeg står med et problem, da jeg ikke ved hvordan jeg skal pakke det. Derfor har jeg lagt opgaven i udbud til en masse designer, de designere er jer! Den bedste løsning vinder kontrakten.
Der skal kunne være 33 cl sodavand i pakken og en passende mængde chips til. Indpakningen skal være indbydende så man får lyst til at købe det, men det skal også være praktisk at pakke på en Europalle. Vinderen er den perfekte balance mellem de to.
I skal kunne forsikre mig at der er plads til 33 cl i sodavands beholderen og i skal kunne redegøre for hvor mange cm^3 chips der medfølger. Løsningen skal indeholde tegning med mål og forklaring.
Der er ingen tvivl om at jo mere man kan leve sig ind i rollen som den energiske iværksætter med verdens bedste idé, jo mere optaget bliver eleverne af historien og dermed mere motiveret for løse at udfordringen. Det er rigtig sjovt når de lever sig så meget ind i den at de ligefrem udvikler videre på konceptet fx. har jeg haft elever der begyndte at designe integreret dip beholder i deres løsning.
2. Design
Jeg har valgt at eleverne skal løse opgaven hver for sig, men det vil også sagtens kunne laves i grupper.
Nu skal eleverne i gang med at designe en beholder, her laver jeg altid nogle idégenerings øvelser så de kommer godt og hurtigt i gang med opgaven.
I dette forløb har jeg gjort det på følgende måde:
Eleverne skriver alle ideer ned på en Post-it, og sætter dem på bordet. De fik 5 minutter til det. Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at alle ideer er gældende også de vilde og urealistiske.
Herefter får de 1 minut til at vælge den bedste idé og lave en præsentation ud af det. Det må gerne være en blanding af ideerne.
Nu sætter jeg dem sammen 2 og 2. De skal bestemme hvem der 1 og 2.
2’erne har nu 30 sekunder til at forklare deres idé til nr. 1. 1’eren må ikke kommentere, de skal kun lytte.
1’eren har nu 30 sekunder til at give feedback på ideen. 2’eren må ikke kommentere, de skal kun lytte.
Herefter har de 30 sekunder til at sammen forbedre ideen. De må begge snakke
Nu bytter de så 1’erne begynder at forklare deres idé.
Processen med feedback kører uden pause, jeg bruger normalt en timer fra youtube (se link) til at holde styr på tiden.
Herefter skal eleverne i gang med at designe deres projekt. Vi brugte Tinkercad til at tegne i, da det er nemt at arbejde med og man har præcise mål på. Plus det giver mulighed for 3d printe det efterfølgende. Man kunne også sagtens bruge eksempelvis Geogebra eller bare blyant og papir.
Der kommer mange spændende spørgsmål ud i denne fase, hvor meget fylder 33 cl?, hvordan finder jeg ud af hvor mange der kan være på en palle?, Hvordan finder jeg formlen til den figur jeg har tegnet? osv.
Har man god tid, hvilket jeg ikke havde, er det oplagt at få dem til at lave en fysisk prototype, det er sjovt for eleverne og det kan give nogle gode snakke om størrelser. Man kan evt. også presse noget målestoksforhold ind her 🙂
3. udførelse
Udførelsen er vigtig, da følelsen af at færdiggøre det, gør det virkeligt og relevant for eleven.
Den optimale udførelse for mig, er når eleverne får lov til at pitche det, hvorefter jeg udkårer en vinder. Det havde jeg desværre ikke tid til denne her gang. Så derfor valgte jeg at de skulle aflevere en tegning med mål og forklaringer. Hvor jeg så i næste matematiktime tager nogle af eksemplerne op, snakker om dem og selvfølgelig udkåre en vinder af kontrakten. Jeg har også givet dem skriftlig feedback på deres opgave.
Jeg har 2 fokuser med dette forløb. Det matematik faglige arbejde med rumlige figurer og så de 21. århundredes kompetencer. Det er vigtig for mig når jeg laver et forløb at det innovative og det faglige smelter sammen. De hænger nemlig unægteligt sammen i min verden.
Jeg oplever en stor motivation hos eleverne når vi arbejder Challenge Based. Får jeg solgt historien rigtig, så de virkelig lever sig i ind i den, oplever jeg at alle arbejder for at løse opgaven. Jeg oplever også at jo mere de kan relatere til problemstillingen jo mere passioneret er de for opgaven. Den perfekte smagskombination imellem chips og sodavand var virkelig noget de kunne snakke med om 🙂
Det er ikke så vigtig for mig at de lige præcis arbejder med cylinder, det vil være forskelligt hvilke type former de arbejder med. Så længe at de alle arbejder med rumfang og finder ud af hvor de kan finde informationen og hvordan de kan bruge den information. Så kan de sådan set løse hvilken som helst opgave med rumlige figurer derefter.
Jeg brugte ca. 4 lektioner på forløbet, men tiden kan jo passes efter behov. Forløbet vil helt klart blive bedre med mere tid til fx at lave en fysisk prototype, eller afslutte med at pitche modellen.
Opgaven skaber også en naturlig differentiation i klassen, da den kan løses på alle niveauer. Jeg har personligt den udfordring at jeg har fra 7. årgang og op til 9. årgang på sammen tid. Samtidig har jeg alle niveauer i klassen, helt fra nogen der sidder med 4. klasse matematik og op til nogen der sidder og løser 1.g materiale. Men når alle er passioneret for opgaven, løser de den på bedste formåen på deres niveau, og det er vigtigt at give plads til det. Personligt havde jeg et par dygtige elever jeg skulle presse lidt for at det ikke blev for nemt, men ellers kørte forløbet smertefrit med stor entusiasme.
Forløbet er til fri afbenyttelse, men giv mig da gerne lidt credit hvis I deler videre 🙂
Dette værk er licenseret under en Creative Commons Kreditering-IkkeKommerciel–DelPåSammeVilkår 4.0 International Licens.