På min arbejdsplads, Friskolen Skallerup, arbejder vi med temabaseret undervisning i 8. og 9. klasse og hvad er det nu for noget?
Først bliver jeg nødt til at fortælle lidt om hvordan jeg endte på en lille friskole midt ude på landet.
Jeg er bedst når jeg selv kan styre min arbejdstid, ved godt at mange ser det som et gode, vi godt kunne undvære. Men er jeg bedst, så er min undervisning i top og det er der mine elever virklig rykker sig.
Jeg arbejdede på Frydenstrandskolen som var en stor kommunal skole midt i Frederiskhavn. Det var en super arbejdsplads og jeg var rigtig glad for at være der. En af mine tidligere kollegaer var blevet ansat på Friskolen Skallerup og de stod pludseligt et måned inde i det nye skoleår og manglede en lærer til deres nye udskoling. Hun havde bl.a. forslået mig, så jeg blev spurgt om jeg var interesseret. Selvom jeg var rigtig glad for min daværende arbejdsplads og kollegaer, var det et fristende tilbud, da det kun var et lille kvarters kørsel fra hvor jeg bor (havde 30-45 min til Frederikshavn), plus så havde jeg rigtig svært ved at se mig selv under den nye arbejdstids lov. Jeg er bedst når jeg selv kan styre min arbejdstid, ved godt at mange ser det som et gode, vi godt kunne undvære. Men er jeg bedst, så er min undervisning i top og det er der mine elever virklig rykker sig. Det var jeg meget bekymret for at jeg skulle gå på kompromis med.
Men var nu stadig meget i tvivl om jeg skulle takke ja til tilbuddet, for hvad er en friskole egentlig for noget og ville jeg kunne udleve min egne faglige ambitioner på en lille friskole. Jeg var derfor så fræk at spørge om jeg måtte få en samtale med skolelederen, for at få en fornemmelse for hvad det var for en skole.
Faktisk var den en lille smule bedre for her var jeg ikke underlagt div. kommunale instanser i forhold til IT i undervisningen
Det var en rigtig god samtale, hvor det viste sig at friskolen var en hel normal skole både i forhold til det faglige, elever, kollegaer og IT. Faktisk var den en lille smule bedre for her var jeg ikke underlagt div. kommunale instanser i forhold til IT i undervisningen, som er en af mine store passioner, hvilke betød at jeg kunne gå i gang med en masse projekter, uden hindringer eller lange tidshorisonter.
Noget vi også snakkede en del om til samtalen var det her temabaseret undervisning, som de var gået igang med. tanken var at fagende krydsede hen over hinanden, så istedet for at have en masse fag, har man nogle temaer hvor fagende indgår. Jeg syntes det lød rigtig spændende og havde selv haft ligende tanker, bare ikke så gennemført som de havde tænkt det.
Men en gang imellem bliver man nødt til at tænke på sig selv og sin familie, selvom det ikke er det vi lære gør mest i.
Efter lidt betænkningstid, det skal siges at alt det her skete over en weekend, takkede jeg ja og fik straks dårlig samvittighed over for min daværende elever og kollegaer. Men en gang imellem bliver man nødt til at tænke på sig selv og sin familie, selvom det ikke er det vi lære gør mest i.
Jeg kom ind til et noget kaotisk skoleår, da de havde haft en del vikar og det temabaseret undervisning var ikke rigtig kommet igang.
Vi satte os ned og prøvede først at fortsætte de tanker der var blevet gjort omkring det, men fandt hurtigt ud af at det var umuligt lave noget nogle andre havde tænkt, især når de primære folk ikke var der mere. Så vi valgte simpelthen at lave vores egen version, selvfølgelig med de samme grundtanker, men bare det, at det blev til vores, gjorde ligepludselig hele projektet overskueligt. Vi lavede en hel ny beskrivelse og vi lavede et kæmpe arbejds ark til at sætte alle temaerne ind i.
En af de pussige erfaringer vi gjorde os imens vi arbejdede på det, var at jo mere flydende fagende var, jo mere forberedelse og kontrol skulle der være bagved. Det var vigtig at vi havde styr på at alle fag blev repræsenteret, alle faglige mål blev opfyldt og at der ikke blev nogen huller. Det er ret nemt når alle fagende er delt op, men med det samme det hele bliver til en stor masse kræver det lige pludselig en masse kontrol og tungen lige i munden.
Vi har valgt at have temabaseret undervisning fordi vi tror på at det gør eleverne dygtigere, ikke bare fordi at det har vi bestemt, at det SKAL vi!
En anden ting vi hurtigt blev enige om var at det skulle ikke være søgt. Dvs. hvis det ikke giver meningen skal vi ikke gøre det. Vi har valgt at have temabaseret undervisning fordi vi tror på at det gør eleverne dygtigere, ikke bare fordi at det har vi bestemt, at det SKAL vi! Så hvis nu der virkelig er brug for at lave noget procent regning i matematik, gør man det og så behøves det ikke nødvendigvis have nogen relation til emnet kontinenternes kontraster.
Her et halvandet år ind i projektet er jeg sikker på, at den holdning er med til at vi får så gode resultater som vi gør lige pt.
En af de absolutte bedste ting ved denne arbejdsform er, at dagen ikke er delt op i fag. På elevernes skema står der bare hvilke lærer de skal have i pågældende lektion. Det gør at jeg kan have dem eksembelvis en hel dag, hvor jeg ikke behøves at tænke i lektioner. Det er oplagt til at komme ud af huset, eller fordybe sig i noget der tager mere end 2×45 minutter. Samtidig kan vi fortsætte hinandens undervisning, med det fokus, den enkle lære er stærk i. Så der behøves ikke være forstyrelser og opbrud hele tiden, eleverne får virklig muligheden for at fordybe sig. Det kræver et enormt tæt samarbejde i klasseteamet og her kan vi stadig blive meget dygtigere, men det går den rigtige vej.
Men det at vi selv har lavet det fra bunden af, gør at det passer både til vores skole og vores elever, det er også nemt for os at hele tiden rette til og justere, da vi ikke hænger fast i andres tankegange og skemaer.
Jeg ved godt at vi ikke har opfundet noget nyt og denne tankegang bliver og er prøvet af mange, andre steder. Men det at vi selv har lavet det fra bunden af, gør at det passer både til vores skole og vores elever, det er også nemt for os at hele tiden rette til og justere, da vi ikke hænger fast i andres tankegange og skemaer. Så selvom det er et stort arbejde er det en anbefalesesværdi måde at starte op på.
Jeg vil i et senere indlæg komme mere ind på hvordan vi gør helt konkret, med skemaer, emner osv. Jeg vil også prøve at vise nogle af de forløb vi laver.