Jojo, men jeg er altså ikke sådan en IT nørd, er en sætning jeg tit har stødt på når jeg har snakket om hvor fedt det er, at arbejde med kodning i timerne. Men det behøves man bestemt heller ikke at være for, at komme i gang med, at kode i sine timer.
Jeg vil i dette indlæg, som det første i mine “kodning i skolen” serie vise hvordan du kan kode sammen med dine elever, uden at nogensinde have skrevet eller set så meget som en linje kode.
Men hvorfor er det egentlig vi skal beskæftige os med kodning i skolen? Der jo ikke meget tid, til det faglige pensum, de skal nå i forvejen. Kan det overhovedet svare sig at presse det ind? Er det ikke bare en IT nørdet niche for de få?
Første gang jeg rigtig beskæftigede mig med kodning i skolen, var da jeg meget mod min vilje fik et 6. klasse N/T hold på mit skema. Selvom jeg faktisk har det som linjefag, er jeg ikke særlig begejstret for Natur/Teknologi(dengang teknik), det har nok noget med, at der er meget klippeklistre og det har jeg virkelig et stramt forhold til. Så er jeg også helt klart mest til teknologi delen. Men når jeg kiggede på fagbøgerne, fyldte naturen godt nok meget. Jeg vidste at de havde haft en rigtig natur nørd som lærer før, så det havde de haft masser af, jeg valgte derfor at gå all in på teknik delen. Et af emnerne i min årsplan blev internettet, i det forløb valgte jeg at de selv skulle kode en hjemmeside via HTML.
HTML er det kodesprog som alle hjemmesider er skrevet med, det er et forholdsvis simpelt sprog, hvor man kan skrive nogle få linjer og have et resultat med det samme, så oplagt til elever. Plus så krævede det ikke noget specielt program, man skulle bare skrive det i windows notepad, som lå på alle windows maskiner og så gemme det som en html side og så kunne man se resultat med det samme.
Det var en kæmpe succes! Især for computerspils drengene, hvor der var et par tunge imellem, som normalt ikke var særlig interesseret i undervisningen, men det her fik dem altså helt op på stolen og i gang. Noget andet jeg så, var at de elever der normalt var dygtige i matematik, fandt det meget nemt og naturligt og de fik meget hurtigt lavet nogle ret flotte hjemmesider.
Når man koder er det vigtig, at det bliver skrevet i den rigtige rækkefølge og på den rigtige måde, når man først har styr på det, kan man eksperimentere med det og skabe mere nyt. Det er fuldstændig det samme man gør i matematik, man skaber en algoritmisk fremgangsmåde, når man først har styr på den, kan man nærmest lave alt.
Så kodning kan være med til, efter mine erfaring, at skabe motivation og en algoritmisk tankegang. Især for de elever der ikke er så glade for matematik, er det her en god og positiv vej ind i matematikkens verden for dem. Og så er der noget magisk ved, at skrive noget tekst på skærmen og se det blive til noget helt andet på computeren, eller endda fysisk i form af eksempelvis LED lys der blinker eller robotter der bevæger sig. Har endnu ikke haft elever der ikke er blevet lidt tryllebundet af den verden, når vi har arbejder med det og det er både piger og drenge, nørdet og ikke nørdet. Der er bare noget helt særligt ved at gå fra forbruger til skaber.
Fra da 8. klasse havde besøg af Edunør på Friskolen Skallerup i juni 2016
Og nu kommer den så, Jojo, men jeg er altså ikke sådan en IT nørd. Og det er fair nok, men hvis du ikke er bange for at lege sammen med dine elever, så er det heller ikke nødvendigt at være en IT nørd. Her er det forløb jeg normalt laver i matematik, første gang mine elever skal snuse til programmering, jeg plejer at bruge ca. en dobbelt time på det (de har det med, at få mig overtalt til, at bruge mere tid på det). Jeg vil vove at påstå alle lærer kan lave det forløb, uanset deres IT kompetencer. Jeg har prøvet at lave det fra 5. til 9. klasse og det har altid været et hit.
Det første jeg gør er at sætte dem sammen 2 og 2, her beder jeg dem om, at kode hinanden, det skal de gøre ved at den ene skriver nogle kommandoer ned på et papir, i den rækkefølge den anden skal lave dem.
fx:
gå
gå
gå
drej til højre
gå
drej til venstre
vink
gå
osv.
Har man god tid kan man evt. lave en bane de skal programmere hinanden igennem. Skal det være rigtigt svært, kan de gøre det med bind for øjnene.
Det er vigtig at de er enig om, hvad kommandoerne betyder inden de går i gang.
Det her hjælper dem til, at forstå hvor vigtig rækkefølgen er når man koder.
Herefter skal de ind til computeren, gerne en computere per elev, hvis muligt. Min erfaring er, at sidder de 2 ved en computer, er det kun den der sidder og taster der får noget ud af det.
Nu beder jeg dem om, at gå ind på hjemmesiden code.org/learn
Her kan man vælge imellem flere guides til at kode. De er alle i et specielt kodesprog for børn, et såkaldt blok kodesprog, det smarte ved det, er at man ikke behøves at skrive en masse uforståelig kode med engelske udtryk, men man kan bare trække blokke sammen og så er det hele på dansk.
Jeg plejer at bestemme hvilken de skal lave og hvis der er tid derefter må de selv bestemme. Mine favoritter til start er “Minecraft” eller “Klassisk Labyrint”, da de er så tilpas nemme, at alle føler de kan finde ud af det. De dygtige kan så arbejde videre med noget lidt sværere bagefter.
Som lærer behøves du ikke køre hele guiden igennem inden timen. Det er lavet så der er masser af hjælp og det er meget logisk hvad man skal for at komme videre. Skulle der ske det en elev når en blindgyde og du heller ikke helt kan se løsningen, jamen så sæt jer sammen og prøv og se om i ikke kan løse den sammen. Det gør jeg tit sammen med mine elever, med det viser jeg, at man kan ikke vide det hele, det er okay at fejle og sammen kan vi løse det meste. Er tiden knap, så er der helt sikkert en anden elev der sidder med løsningen, som man kan få hjælp af.
Når dine elever laver forløbet, så prøv at observere deres tilgang til problemerne og hvordan de normalt gør i matematik, det er en ret spændende observation.
Nu er du sikkert gået langt over din dobbelt time eller er blevet nødt til, at love dine elever, at i skal bruge mere tid på det. Selvom det faglige ikke er så tydeligt i dette forløb, så er jeg sikker på at de har fået en masse ud af det, især i forhold til deres problemløsende tankegang. Og det er helt sikkert tiden værd.
Hjemmesiden er en del af Hour of Code initiativet, som skal bringe kodning ind i skolen og hjemmene. Vil man være en aktivt del af det, kan man tilmelde sig og gennemføre en af guidesne fra d. 5-11 december sammen med en masse andre børn i hele verden. Det er en god mulighed for at lave en lille happening ud af det, hvis man syntes det kunne være sjovt.
I mit næste indlæg vil jeg kigge på nogle af de forskellige kode guides og sprog der er brugbare til skolebrug, hvor jeg blandt andet vil kigge på Apples nye initiativ swift playgrounds.