Jeg kan godt lide at bruge forskellige måder at samle min undervisning op på når vi har afsluttet et tema, både for at være sikker på at de har lært det de skulle, men også for deres egen skyld, så eleverne er sikker på at de kan emnet.
Jeg har mest brugt fremlæggelser af forskellig art, en fremlæggelse er dog tidkrævende især hvis hele klassen skal fremlægge. Multiby choice modellen har jeg aldrig været særlig begejstret for da det kan være svært at gennemskue om de faktisk kan stoffet eller de bare er gode til at gætte. Så er der den klassiske med nogle spørgsmål som de skal svare på. Syntes dog oftest det kun er den stærke elev der får noget ud af den model, da vedkommen typisk er god til at give et grundigt svar, plus de er gode til at opsøge den information de mangler. Den svage elev vil ofte bare komme med korte og intetsigende svar.
Med google analyse har jeg et bud på en løsning der kan udfordre både den svage og den dygtige elev, når det ikke skal være en fremlæggelse.
Google analyse er oplagt til spørgsmålbaseret opgaver, både Multiby choice og almindelige skriftlige svar. Da man kan skrive direkte i formularen og når man er færdig bliver alle svarende sendt til læren.
Google formular har yderligere en funktion der hedder “gå til side baseret på svar”
Med den funktion kan man vælge hvilke side eleven skal sendes hen til efter hvilke svar de giver.
På den måde kan man differentiere opgaven automatisk uden at eleverne tænker over det.
Jeg bruger det også tit på den måde at der kan blive spurgt om eleven har styr på fotosyntese. Hvis eleven svare nej dukker der en video op med hvad fotosyntese er.
Her kommer der et eksembel på hvordan man kan lave sådan en formular.
Inden du går igang er det en god idé at skitsere hvordan opgaven skal se ud.
I dette eksempel, vil jeg lave en opgave, hvor eleverne først bliver spurgt om de har styr på stoffet. Hvis de svare nej, vil de se en video med en forklaring og herefter spurgt igen. Hvis de svare ja kommer de direkte til spørgsmålene. Tanken er et den dygtige elev ikke behøves at bruge tid på en video med info de har styr på. Hvor den lidt usikre elev kan få lidt ekstra hjælp.
Denne opgaver handler om Økologi.
Først skal du gå ind på dit drev og trykke på ny, herefter Google analyse
Herefter får du denne skærm op
Og så er det bare med at komme i gang.
For at indsætte en ny side trykker de på den lille pil ved siden af “Tilføj element” og så trykker du på “sideskift”
Vil du indsætte en video, gør du som ovenstående, men trykker på video istedet for.
Først laver jeg alle de sider jeg skal bruge:
Side 2:
Side 3:
Side 4:
Side 5:
Side 6
Side 7:
Side 8:
Når jeg har lavet alle sider, kan jeg bestemme hvilke sider de skal rettes hen imod, baseret på deres svar.
Jeg vinger først knappen “Gå til side baseret på svar”, herefter kan jeg vælge hvilke siden de skal sendes hen til når de svare.
Du kan gøre den lidt lækker og relevant at se på ved at bestemme temaet. Det gør Du her:
Du kan se det færdige resultat her
Du får tilsendt svarende når eleverne har gjort det færdig.
Det her er jo kun en måde at bruge det på, man kan lave det på alle mulige måder, så det kommer til at passe perfekt til sin klasse.
Det kan virke uoverskueligt i starten, men når man kommer igang så er det rimeligt nemt at bruge, så spring ud i det. 🙂